کد مطلب:129399 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

سپس جنگ بود و جنگ
تاریخ درباره این كه دسته شبث بن ربعی چه كرد. چیزی نمی گوید! ولی برخی از متون تاریخی اشاره به وقوع جنگی شدید دارد. در روایت ابن اعثم كوفی آمده است:


«یاران عبیدالله سوار شدند و مردم با هم در آمیختند و سخت پیكار كردند. در این حال عبیدالله زیاد و گروهی از اهل كوفه از بالای دیوار كاخ جنگ مردم را تماشا می كردند!» [1] .

ولی ابن نما خبری را نقل می كند كه محتوایی خاص دارد.م او می نویسد كه بیشتر اشرافی كه با مسلم بیعت كرده بودند، بیعت خود را شكستند و پیش از آن كه به جنگ عبیدالله برود او را ترك گفتند. از روایت وی استفاده می شود كه جنگ سخت میان طرفین تا شب ادامه یافت! او می گوید: مسلم پس از دریافت خبر هانی [2] ، با گروهی از كسانی كه با وی بیعت كرده بودند، به جنگ عبیدالله رفت. این هنگامی بود كه مشاهده كرد همه اشرافی كه با وی بیعت كرده بودند، آن را شكسته و به عبیدالله پیوسته بودند. سپس عبیدالله در دارالاماره پناه گرفت و تا فرارسیدن شب به سختی پیكار كردند.» [3] .


[1] الفتوح، ج 5، ص 86-87.

[2] يعني خبر زدن و زنداني شدن وي به وسيله ابن زياد.

[3] مشيرالاحزان، ص 34. سيد بن طاووس نيز در اللهوف (ص 22) داستان اين جنگ را نقل كرده است. آنجا كه مي گويد: «ياران او و ياران مسلم به جنگ پرداختند».